fredag, februari 29, 2008

FärjTV



Hos Lotten har det den 26 februari diskuterats denna önskelista från 1969 (-70?)
Det kommer mig osökt att tänka på att jag aldrig fick åka jorden runt!
Vi tar det från början:
1951-58 reste jag och den gamle härs och tvärs i Europa.
Vi avslutade med en fyra veckors bröllopsresa (ett år efter!) till Italien.

Sedan fick vi barn och yrkesarbetade heltid vilket gjorde att resandet låg nere i över tio år.

Jag sublimerade min längtan genom att planera följande:

Vi skulle, när pojkarna kommit i lämplig ålder, ta ledigt och åka jorden runt !

Jag satte därför igång att avsätta pengar för detta projekt. Alla inköpsbehov hos de små gossarna möttes av invändningar - pengar skulle ju sparas=HIP.

En dag när jag kom hem från ett tröttande jourpass möttes jag av den då fyraårige sonens kommentar:
När vi ska åka jorden runt åker vi inte till Biafra!?
Han lugnades på denna punkt.
Något senare (1970?) en liknande undran:
När vi ska åka jorden runt åker vi inte till Vietnam?!















Denna historia finns återgiven en gång tidigare. Resultatet bidde ju inte en tumme men väl vår första utfärd till Kullaberg!
Successivt skrinlades dessa megalomana resplaner.
Jag bestämde mig i stället för att satsa på en resa till fjällen - här skulle åkas utför.
Pengar investerades därför i fjällämpliga klädesplagg - jag har fortfarande kvar en uppsättning islandströjor!
Detta var 1968 - resan var planerad till våren 1969.

Men så en dag - jag minns det var en solig försommardag, kom en deputation fram till mig - hemmets finansminister.
Den lille
(4) föstes fram i täten, sedan kom mellerst (6), sedan 8-åringen och längst bak en 36-åring som försökte se anonym och indifferent ut...

De hade haft rådslag och beslutat följande:
Här skulle EJ åkas skidor utan pengarna skulle finansiera inköpet av en FÄRG-TV:
OS i Mexico skulle ju sändas i FÄRG!
Jag insåg att det var hopplöst att kämpa mot övermakten:
Så blev det.



Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home