fredag, februari 08, 2008

Brief Encounter


I onsdags visades på matinétid i SVT filmen från 1945 Brief Encounter med Celia Johnson och Trevor Howard.
Jag har bara sett den EN gång tidigare och det måste ha varit 1950, då jag var 15 år.
Det var precis att jag slank in för den var ju barnförbjuden.

Jag såg den på skoltid - den ingick i undervisningen i engelska.
Troligen var det Skolöverstyrelsen (eller vad det hette på den tiden)
som låg bakom. Någon central institution hade i varje fall förfärdigat häften med dialogen på engelska. Dessa häften köpte skolan in och vi fick dem i läxa.
Sedan travade hela skolan ner till biografen Scala och såg filmen en eftermiddag utan subtitles.

Inte visste jag att David Lean var regissör.
Jag frapperas nu av den underbara dialogen - och visst är det Noel Coward som står bakom den.
Rachmanninovs Pianokonsert nr 2 spelas i bakgrunden - och om jag minns att jag tyckte filmen var bra då är den helt underbar nu 58 år senare!
På den tiden kunde man göra film!
"Britains answer to Casablanca"

Etiketter: ,

1 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag såg den i onsdags! Visserligen med datorn i knät, men i alla fall.

Tänk att allt som egentligen behövs för en film är ett bra manus.

08 februari, 2008 15:52  

Skicka en kommentar

<< Home