fredag, december 28, 2007

101

Min mor Eva skulle ha fyllt 101 år idag.

På självaste julafton erinrades jag om henne tack vare Annika Bryns kommentar på Lottens julkalender:
En av de roligaste böckerna TE skrev var "Jorden runt på åtta dagar" som han gjorde tillsammans med den fantastiska DN-tecknaren -- (? Jag och namn!)

Jag tyckte mig minnas att det var Björn Berg och jag kollade för säkerhets skull på Google

...och vad hittar jag väl där!
Via en länk får jag reda på att Björn Berg är svärson till konstnärsparet Hugo och Esther Gehlin hos vilka min mor Eva var barnflicka.
Deras dotter Eva dog 2006

Hon gifte sig 1930 och fick ett porträtt målat av Hugo Gehlin i bröllopsgåva.
Dessförinnan hade han målat henne 1925 under rubriken Kallt. Bilden är från en påkostad

utgåva från Helsingborgs Konstförening från 1939
Där finns också ett porträtt av målarhustrun Esther

av vilken vi har en oljemålning från 1931 föreställande Liden :
som Långvinkelsgatan hette då.

Etiketter: ,

1 Reflektioner:

Blogger H. H. skrev ...

Hugo Gehlin hade en villa och en stor tomt vid Sankt Clemensgatan på andra sidan Villatomtsvägen. Vi gick och åt äpplena i denna trädgård och njöt av blommorna efter det att huset var rivet. Sedan byggdes de radhus som vi nu bor i. Det är inget vi är stolta över men våra hus är i det närmaste kulturmärkta på grund av arkitekturen så helt galet blev det inte,
.

02 januari, 2008 08:35  

Skicka en kommentar

<< Home