söndag, september 23, 2007

Equinox

Idag, den 23 september är det höstdagjämning.

För mig är detta datum för alltid förknippat med min pappa Kalle - eftersom det var hans födelsedag.
Ja, inte enligt myndigheterna.
När det efter kriget 1946 blev aktuellt att skaffa pass visade det sig att enligt kyrkoböckerna var han född den 4de september. Dessutom tvingades vi alla skriva HULT utan D för att legitimera oss.

Skulle inte min mor veta när hon gav livet till sin förstfödde ? - räckte inte som argument på pastorsexpeditionen.

Även min moster Ebba hade "fel datum" i papperna - hennes mor ANNA var ju fortfarande i livet och satte sitt huvud i pant på att Ebba var född på Marie Bebådelsedag den 25 mars - som ju var helgdag fram till 1953 - och före personnumrens tid var det egentligen ingen som brydde sig.

Det var allmänt bekant - enligt min far - att många barn på Söder i Helsingborg som föddes kring sekelskiftet 1900 hade "fel" födelsedag.

På den tiden föddes man ju hemma. Barnmorskan skrev upp födslarna på lappar som hon hade i fickan, och redovisade en gång per månad - och hon hade tydligen ingen ordning på pappren...

Bilderna på min far är Polyfoto från beredskapstiden - när han utnämnts till löjtnant.

Men det är en annan historia.

Etiketter:

2 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag provar att kommentera utan att vara inloggad på Blogger!

23 september, 2007 15:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Det gick ju bra!

23 september, 2007 15:08  

Skicka en kommentar

<< Home