lördag, mars 18, 2006

Mera H

Jag försökte lägga ut min blogg redan 07.15 i morse:
ERROR, ERROR! 550 Could not open ...etc
Felet blev inte avhjälpt förrän sena eftermiddagen.

Jag sticker därför emellan med ett 'pausprogram':

Vi fortsätter publiceringen av tänkvärda Alf Henriksson dagsverser från 1971:

eller i klartext

Över en lärobok

Gymnasisten avskyr historia och jag fann att hans avsky var klok
sedan jag bläddrat en stund i hans kurs i hans blanka historiebok.
Där fanns idel idéer och kollektiv, idel ismer och abstraktion.
Han har aldrig fått möta en märkvärdig sak eller träffa en trevlig person



Det finns ett Alf Henrikssonsällskap
http://www.alfhenrikson.se/
där man bl.a. kan läsa
Alf Henrikson hölls i skola dubbelt så länge som flertalet av hans jämnåriga, vilket måste ha betytt stora uppoffringar för föräldrarna, men det begrep han inte förrän han var vuxen och etablerad på annat håll. Folkskolan och den ditknutna kommunala mellanskolan i Huskvarna var antagligen mönstergilla anstalter för sin tid, ty över dem svävade alltjämt respekten för överlärare Alfred Dalin, han som i kompani med Fritjuv Berg fick Selma Lagerlöf, Verner von Heidenstam, Anna Maria Roos och Sven Hedin att skriva lärorika läseböcker för skolbarn.

1 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ojojoj, vad jag håller med om Alf Henriksons rader!

18 mars, 2006 09:33  

Skicka en kommentar

<< Home