fredag, februari 03, 2006

Borrslut



Nu har de borrat även det andra hålet 140 m ner i skifferberget.
Det visar sig nämligen att vi här inte har urberg, utan skiffer, som de också kallar " berg" i detta sammanhang.
Det är tydligen fördelaktigt eftersom det innehåller mycket vatten, vilket är BRA, det är därifrån värmen skall hämtas.
( Jag förmodar att det är något liknande de försöker gräva sig igenom under Hallandsåsen, där är det INTE bra med mycket vatten!)



I gårkväll var alla borrmaskiner borta, nu väntar vi på grävarna, som skall leda varmvattnet (cirka 8° året om) in i huset.




När jag, som min sedvana är vaknade i gryningen, hemsökte mig denna HAIKU:

Bergborren borrar
Ur jorden väller vatten.
Blåmesen sjunger.

Etiketter:

1 Reflektioner:

Blogger Balle Kalle skrev ...

8 grader? Inte alls dåligt! Grattis! Och skiffer kan man förvänta kommer att ge bra flöde under lång tid, skulle jag tro. Skiffer är vattentätt vinkelrätt mot avsättningsriktningen, men borde ha god genomsläpplighet 'på tvären'.

06 februari, 2006 12:30  

Skicka en kommentar

<< Home