måndag, januari 23, 2006

"Saliera" wieder im Kunsthistorischen Museum





Skulpturen La Saliera, som stals i Wien 2003, har kommit till rätta.

La Saliera, en saltbehållare i guld och emalj, är gjord av Benvenuto Cellini, bildhuggare, på 1500-talet och värderad till nästan en halv miljard kronor.

Står det i tidningarna idag,

Nu är det så att jag faktiskt har sett detta saltkar, 1949 tror jag det var.

Österrikarna ville tacka de Nordiska länderna för hjälpen under efterkrigstiden - och skickade sina värdefullaste konstverk som utställning till först Nationalmuseum sedan Statens Museum for Kunst i Köpenhamn.

Pappa Calle var ju lidelsefullt intresserad av konst. Vi åkte i skytteltrafik till Köpenhamn och besåg härligheten flera gånger.
Varje gång stannade vi vördnadsfullt framför detta saltkar!

A thing of beauty is a joy for ever

Det andra konstföremål som jag minns särskilt var en tavla av Coreggio: Jupiter and Io

"Jupiter (or Zeus), the king of the Greek gods, has turned himself into a stormy cloud in order to get a date with a beautiful nymph named Io. ("Io, Io, it's off to earth I go.") Isn't that Jupiter's face and hands within the cloud? "

Det jag minns särskilt är C:s sätt att måla himlen, med en blå färg som jag upplevde i verkligheten när jag 1953 kom till Italien för första gången!

Etiketter:

2 Reflektioner:

Blogger Olle skrev ...

Benvenuto Cellinis självbiografi finns att läsa i engelsk översättning på http://www.bartleby.com/31/.

26 januari, 2006 13:39  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Saliera betyder saltkar. Man ska alltså ha salt i den lilla skålen mellan figurerna.

02 april, 2010 08:56  

Skicka en kommentar

<< Home