måndag, januari 25, 2010

Förtjusande!

Så var det dags:
Yngsta skottet på släktträdet var redo för sin första kyrkliga ceremoni.
I väntan på huvudpersonen gav officianten kyrkoherde Anders Nihlgård de församlade råd och anvisningar. Kollekten skulle gå till Förskolor i Sudan:
S:t Peters kloster har även sedan många år ett vänskapsutbyte med en kyrka i Sudan, Lui stift.
Musikanterna kollationerar sina framträdanden: vår psalmsång ledsagades av vackra flöjtsolon.
Kusinerna och storasyster fick uppdraget att hälla upp det signade vattnet i den fina dopskålen - en släktklenod på morssidan.
Så var det klart
Farmor och faster är ivriga med kameran!
Den officiella bilden
Vad han döptes till?
OTTO Axel
(Axel efter Farfar)

Etiketter: , ,

5 Reflektioner:

Blogger H. H. skrev ...

Inte Rembrandtskt dunkel i en mörk kyrka men klara fina bilder. Hur gjorde Du det?

25 januari, 2010 16:05  
Blogger den blyga skrev ...

Jag fick väl gudomlig hjälp:
Ljuset är ett av många viktiga epitet för Guds väsen och närvaro i världens mörker. ”Gud är ljus och inget mörker finns i honom” (1Joh. 1:5). Och Sonen Jesus Kristus uppenbarar för oss detta gudsljus. ”I Ordet var liv, och livet var människornas ljus” (Joh. 1:4). I ett av de berömda ”Jag är-orden” i Johannes evangelium säger Jesus: ”Jag är världens ljus” (Joh. 8:12)
och uppmanar oss att leva som ljusets barn. I varje gudstjänst får vi ta emot försäkran om att Gud ”låter sitt ansikte lysa över oss”. Det är samma ljus från Guds ansikte vi blir påminda om i Bibelns sista bok, när tillvaron i den himmelska staden målas upp: ”Och det skall inte mer bli natt, och ingen behöver längre ljus från någon lampa eller solens ljus, ty Herren Gud skall lysa över dem”.

MEN
Jag fick kanske litet hjälp även av det röda teglet!(?)

25 januari, 2010 20:21  
Blogger H. H. skrev ...

Dyra kusin!
Nu har Du övertygat mig om att Du hemligen, möjligen utan att veta om det själv, tillhör kväkarna.
De tror inte på jungfrufödseln, uppståndelsen, en gudomlig Jesus, Gud som en farbror i himmelen, en allmännelig kyrka , de dödas uppståndelse.
Men ljuset är centralt för dem.
De är alltså kristna men tolkar bibeln mycket fritt och poetiskt. Utan präster sitter de tysta i sina spartanska lokaler och mediterar. Då kan de någon gång komma i kontakt med ljuset i sitt inre och Guds ljus. (På samma sätt som alla mystiker i de stora religionerna)
Har Du sett ljuset?
En kusin

26 januari, 2010 15:35  
Blogger den blyga skrev ...

ljuset är centralt för dem.
De är alltså kristna men tolkar bibeln mycket fritt och poetiskt.


Så långt stämmer det
MEN
Även om jag kallar mig den blyga så förknippas jag föga med
sitter de tysta i sina spartanska lokaler och mediterar.!

27 januari, 2010 06:38  
Blogger den blyga skrev ...

Har Du sett ljuset?
Kanske:
Jag läste just en understreckare om sufisk mystik

27 januari, 2010 06:44  

Skicka en kommentar

<< Home