onsdag, oktober 14, 2009

Dr Glas

Nu har jag lyckats avverka de 60 sista sidorna av Hjalmar Söderbergs Doktor Glas.
Den är ju skriven i dagboksform - börjar den 12 juni och sista anteckningen är den 7 oktober.
Efter den första andlösa läsningen blev det en liten paus tills jag nu efter hemkomst från Mälardalsbesök och gravsättning tillgodogjort mig händelseförloppet från den 22 augusti till och med den 7 oktober.
På en enkel, men bländande vacker prosa skildrar Söderberg en ensam, kontaktlös man med sexualskräck som blir hopplöst förälskad i en patient. Han har hög moral - vägrar alltid att t.ex. medverka till aborter men...

Boken kom ut 1905. Sigmund Freud gav visserligen ut Drömtydningar
(på tyska Die Traumdeutung) 1900 (översatt till svenska 1902),
men han formulerade sina psykoanalytiska idéer först på 20-talet.
Söderbergs skildring av Glas´ nattliga kamp mot frestelsen är märkligt modern!

Nu ska det bli spännande att läsa Gregorius!

Etiketter:

2 Reflektioner:

Anonymous Stina B skrev ...

Nejmen åh så trevligt! Jag har spenderat de senaste veckorna med att läsa och analysera denna bok utan och innan för att sedan v 48 gå upp i en så kallad "Oral exam" på någon av de många aspekterna i romanen. Jag tycker väldigt bra om den.

17 oktober, 2009 12:02  
Blogger den blyga skrev ...

Jag är nu ifärd med att läsa Gregorius, har avverkat hälften.
Jag tar med mitt exemplar till dig, när jag troligen kommer till V. i mitten på november (v47?)

17 oktober, 2009 22:33  

Skicka en kommentar

<< Home