onsdag, november 07, 2007

Hans Ostelius

Jag skriver
Vi startade i gryningen
och tänker att nu skall jag berätta om Hans Ostelius. *

Jag slår på Google:
Han omnämns dels som författare till diverse böcker som är till salu, men mest refereras på diverse bloggar, bland annat denna!, hur han inspirerat och roat gångna generationer -
- men om hans biografi -nihil

Typisk är denna bild med tillhörande länk.
Ja jag VET att det inte föreställer HO- läs länken!
NE HAR en upplysning, dock lakonisk:

Ostelius, Hans, 1904-94, författare, globetrotter och reseskildrare. O. blev främst känd för sina livfulla och starkt personliga kåserier och föredrag, bl.a. i radio på 1940-talet.

Det som tydligen etsat sig fast för TV- och bloggenerationerna är hans utnämnande av Eslöv till Sveriges tråkigaste stad.

"När jag växte upp hatade jag Hans Ostelius. Jag visste knappt vem han
var, men han hade gett min hemstad Eslöv epitetet ”Sveriges tråkigaste
stad”. Varje gång man berättade att man kom från Eslöv fick man
gliringar.

Jag förstod senare att Ostelius var resenär, en globetrotter. Resenär på
samma sätt som andra reseskildrare som Walt Whitman eller Bruce
Chatwin.

När jag nu kollar upp det, genom att leta upp en av hans många böcker på
ett antikvariat, visar det sig att uttalandet om Eslöv kom från ett TV-
program med Lasse Holmqvist. Holmqvist frågade Ostelius om han, som
rest så mycket, inte skulle vilja resa till månen? ”Aldrig”, svarade
Ostelius, ”på månen är tråkigheten på landsbygden så påfallande att till
och med Eslöv ligger i skuggan."
Varje gång Hans Ostelius fick frågan om detta så svarade han ”Sa jag
verkligen Eslöv? Jag menade ju Landskrona.”

Den gamle berättar att han som premium i 3dje klass i realskolan erhöll Ostelius´bok Flyget vinner.
Det enda fotot på HO som jag hittar på Google
HO längst till vänster!
På sin ålders höst bosatte han sig i NordvästSkåne och den gamle hade nöjet att träffa honom personligen. Han var en mycket vänlig och sympatisk person, tydligt och sonort talande en typisk Lundaskånska.
* Vi startade i gryningen =Så inledde ofta HO sina skildringar om sina vidsträckta resor som vi fascinerat lyssnade till på radion på 40-talet.


Etiketter: ,

4 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Hoho -- det är Victor Borge på övre bilden!

Här hittade jag ett porträtt på Ostelius.

12 november, 2007 10:26  
Blogger den blyga skrev ...

det är Victor Borge på övre bilden!
Ja, men det är ju DET som är det typiska - att det på bilder på HO fanns bilder på helt andra personer.
Att jag begrep det hade framgått om du klickat på länken.
Så slapp jag göra en särskild blogg på Victor!
Tack för bilden på HO!!

15 november, 2007 07:06  
Blogger den blyga skrev ...

det är Victor Borge på övre bilden!
Ja, men det är ju DET som är det typiska - att det på bilder på HO fanns bilder på helt andra personer.
Att jag begrep det hade framgått om du klickat på länken.
Så slapp jag göra en särskild blogg på Victor!
Tack för bilden på HO!!

15 november, 2007 07:07  
Anonymous tell skrev ...

Roligt. Jag ramlade av en händelse på HO:s grav idag - vid Örsjö kyrka mellan Skurup o Rydsgård. Har boken "Resenär i Venezuela" av honom. Han gick ju under epitetet "Greven av Gaffelgränd" i Ystad.
Blir några rader på min blogg. Tack för hjälpen med lite mer info.

06 november, 2011 19:28  

Skicka en kommentar

<< Home