söndag, september 04, 2011

Berlin:9 Urval

Vi startade i gryningen...
Obs metafor!
Nu hade via bara en dag kvar och det var viktigt att välja RÄTT museum som det sista!
Pergamon på Museuminsel hade jag redan sett - och ungdomarna verkade inte särskilt angelägna.
Förra gången kom vi inte till Charlottenburgs slott där DÅ Nefertiti befann sig.
 Var hon var nu var något oklart - över huvudtaget håller de på att sortera "kvarlåtenskapen" från WW2 och kalla kriget med DDR och muren så att Berlin åter ska fungera som EN stad.

Vi beslöt att uppsöka det "nyöppnade" (2006)
Deutches Historisches Museum
Vi promenerade från närmaste U-bahnstation och passerade Bebelplatz:
 Mitt på torget finns denna glasskiva genom vilken man kan se en källarlokal med TOMMA bokhyllor

Bebelplatz är stället där den kända bokbränningen ägde rum den 10 maj 1933. Efter initiativ från Joseph Goebbels, Hitlers propagandaminister, brände SA och nazistiska ungdomsorganisationer över 20 000 böcker här, huvudsakligen (men inte enbart) av judiska författare,  bland annat Thomas Mann, Heinrich Heine och Karl Marx.
På en minnesplatta finns ett citat från Heinrich Heine från 1820

Das war ein Vorspiel nur, dort wo Man Bücher verbrennt, verbrennt Man am Ende auch Menschen
( i översättning: "Varhelst man bränner böcker kommer man förr eller senare också att bränna människor."


Väl framme fann vi en strålande presentation av tysk historia 100 fKr-1994 eKr uppdelat på nio avsnitt
100 fKr-1500eKr
1500-1650
1650-1789
1789-1871
1871-1918
1918-1933
1933-1945
1945-1949
1949-1994
I boken Berlin finns en ingående redogörelse för perioden 1789 till nutid, så jag valde att koncentrera mig på de tre första.  Särskilt fäste jag mig vid en ypperlig presentation av FOLKVANDRINGS-tiden 400-800 e Kr
2001-3 läste jag av Harrison Dick: 
Krigarnas och helgonens tid
Västeuropas historia 400-800 e.Kr    
ock skrev följande recension
03-03-03    En underbart utförlig och  samvetsgrann skildring av de kända fakta som finns för den aktuella perioden. Jag har kämpat i 2 år för att ta del av dessa 550 sidor. I början blir man lätt förvirrad av alla folkslag och personer som skymtar förbi, men efter att ha fått samma period belyst ur olika aspekter:politiskt,socialt kulturellt och religiöst då samma folkslag,personer och händelser dyker upp på nytt blir man så småningom orienterad.
Anledningen till den långsamma läsningen är att faktatätheten nödvändiggör pauser.
Nu ÄNTLIGEN, tack vare museets presentation (och med tidigare studium som hjälp) tycker jag mig ha en god uppfattning av vad som man menar egentligen hände!
De övriga i sällskapet ägnade sig åt yngre avsnitt
MEN
Vid lunchtid förenades vi i Museumscafeet  som hade en uteservering mot Unter den Linden. Vi satt längs långa bord i sommarsolens glans tillsammans med ett fotbollintresserat killgäng från Münster, som dock inte visst vem Edith Stein var!

Etiketter: ,

2 Reflektioner:

Anonymous Gustav skrev ...

Synd att ungdomarna inte ville gå till Pergamonmuseet, för det är mitt favoritmuseum i Berlin. (Som att vara på British Museum, men mer koncentrerat.)

04 september, 2011 09:53  
Anonymous Lisa skrev ...

Vi var på Museumsön när vi var där, men gick inte in någonstans – jag blev nedröstad. De andra ville till Alexanderplats för att shoppa på second hand.

Samma dag åt vi faktiskt kvällsmat på Berlins äldsta Kneipe, med anor från 1600-talet! Napoleon ska tydligen ha lunchat där...

04 september, 2011 10:20  

Skicka en kommentar

<< Home