lördag, juni 11, 2016

Blåsten av ett temperament

Inspirerad av den gamle, som ju hade Sven Stolpe som lärare i litteraturhistoria på gymnasiet - beroende på att SS då bodde på Valåsens herrgård, som låg tvärs över sjön Möckeln,  i den gamles hemstad Karlskoga - följde jag alltsedan 50-talet SS mottagande i spalterna.
Först när SS  på 70-talet bytte förlag från Bonniers till Askild och Kärnekull - fick han en mera "kundvänlig" utgivning med serien Låt mig berätta  som ju sedan fick många efterföljare.
÷
Först när hans  monografi om Olof Lagercrantz kom ut blev jag SS-fan!




Det senaste året har jag ju läst ut hans memoarer. se recensioner. 
Jag fick behov av att få en något "objektiv" bedömning av SS litterära insats och har därför nu också läst Svante Nordins biografi.
Det har varit en spännade resa  genom 1900-talets svenska litteraturdebatt!

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home