tisdag, december 01, 2015

Nattens facit

Sedan ett antal år har man bringat ordning i stormarna! 
Ur HD:
Förr om åren blev det rörigt. Norrmännen började döpa sina stormar redan i mitten av 90-talet. Från och med stormen Gudrun 2005 blev det även ett accepterat bruk i Sverige och SMHI tog för vana att adoptera de ofta norska namnen. Danska DMI hakade på trenden för några år sedan, men valde helt egna namn vilket gjorde att stormarna ofta hade dubbla namn. I oktober 2013 döpte brittiska meteorologer en storm till St Jude. I Danmark fick den heta Christian. I Sverige blev den känd som Simone. Förvirringen var tvungen att få ett slut.
Från och med 2013 fattade därför DMI, SMHI och YR beslut om en namngivningsprincip där det land som stormen når först får välja dess namn. Därför blir det oftast danskarna eller norrmännen som får välja. Namnen väljs inte slumpmässigt utan enligt en princip där varje års första storm får ett namn på A, därefter följer ett namn på B och så vidare i bokstavsordning. Varannat namn är manligt – varannat namn är kvinnligt. I början av november var det Freja. 
Den här veckan var det dags för ett manligt namn på G och danskarnas uppdrag att välja.


Det blev Gorm.
 Tydligen ett tungt historiskt namn då Harald Blåtands far hette så.
Redan när jag vid 1/24-tiden iste advent gick hem från kyrkan började vädret slå om.
Jag hade spanat in SMHI:s prognos och gått "ronden" dvs försökt rensa undan allt löst som kunde blåsa iväg och orsak skada. 
Det var ju sista avsnittet av BRON:3 kl 21.00. Jag satt framför TV:n på andra våningen och hörde hur vinden tog i alltmer.
PLÖTSLIGT
Kl 21.26 kom det en väldig vindstöt och hela huset började svaja! 
Det är tecken på att vindstyrkan klättrat upp över 30 sek/m.
När jag kollat in BRON kl 22.00 kunde jag via SMHI:s sight konstatera att det skulle börja minska framåt kl 01.00, vilket stämde och så gick jag till sängs.
(Så länge huset skakar är det omöjligt att somna...)
÷
När det ljusnat kunde jag konstatera att det inte blivit någon större skada
...litet bark som trillat av det döda trädet
och en takbjälke

 SOM
trillat ner!
kl 0900 blåste det bara 17 sek/m...
 

Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home