onsdag, februari 18, 2015

Stockholmsresa 1

Jag har varit en tur till Mälardalen.
Yngste sonen kom på att min ankomstdag innebar möjlighet att följa med honom
 till
Svenska akademin
och höra
 Horace Engdahl tala över "Fragment"
 Han inledde med att "beklaga sig" över att vi var så många anmälda
att vi måste hålla till i Börssalen.
Inte mig emot
Det är ju här Svenska akademin har sina sammanträden!
Så här många var vi inte - bilden är ifrån ett tillkännagivande av Nobelpriset i litteratur
SKÄLET:
Hans ämne "Fragment"  ansåg han lämpa sig bättre för en intimare atmosfär,
men det gick bra ändå tyckte jag...
 
Genren grundades tydligen av den hittills för mig okände
Nicolas Chamfort
Horace har tydligen sysslat mycket med Fragment
och benämnes i en vänbok, som publicerades när han avgick som ständig sekreterare,
Fragmentmannen!

Etiketter: , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home