söndag, februari 08, 2015

Snopen!

Under mitt återställande av ordningen i mitt bibliotek dök den här boken upp.
Det är en gammal läsecirkelbok från 1967, en roman av Georges Simenon "La mort d´Auguste".
På 60 - 70-talet läste jag ju åtskilliga av hans Maigret-deckare, gärna på franska, ofta som reselektyr vid besök i Frankrike.
DÄRFÖR
Blev jag inspirerad att börja spontanläsa.
OCH
 det gick som tåget
(Den var översatt till svenska)
Även i romanen har han en enkel, korthuggen prosa. Mannen som dör är en 78-åring, en "lantis" som i 20-årsåldern kommer till Paris, öppnar bistro, som han tillsammans med en son arbetar upp till en tvåstjärnig restaurang.
På romanens fjärde sida faller Auguste, mitt under pågående middagsservarande, plötsligt död ner. Sonen Antoines och den övriga personalens viktigaste uppgift blir att skyndsamt undanskaffa liket så att  middagsätarna inte blir störda.
Efter stängningsdags blir det aktuellet att kontakta Antoine´s båda bröder. De kommer på natten och är endast intresserade av hur mycket de kommer att få ärva...
÷
ALLT
som har med resturangen och dess drivande att göra är ordrikt och detaljrikt skildrat 
MEDAN
 människoskildringen är ytterst karg .
FÖRST
tycks de båda bröderna misstänka Antoine för att ha stoppat Faderns pengar i egen ficka
SEDAN 
hittar man en nyckel , troligen till ett bankfack.
MEN
Det är söndag
det blir till att vänta till måndag för att lura ut VILKEN bank.
Jag läser och bläddrar
OCH
PRECIS som HEMLIGHETEN
är i färd med att avslöjas
TAR SIDORNA SLUT
De sista 10-20 ss fattas!
Jag kommer ALDRIG att f å reda på vad som fanns i bankfacket!

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home