fredag, januari 16, 2015

Fromma minnen

Denna bok fanns ju med bland de  halvlästa,
  vid  den första Das Leseninventeringen  maj 2011.
När jag vid årsskiftet -14/15 kollade mitt status, var det just denna kategori som blivit mest styvmoderligt behandlad:
"Samma dag listade jag 17 halvlästa varav jag endast lyckats avverka 7…"
VARFÖR 
jag  fick kraft att gripa mig detta verk an.
÷
Anledningen till att jag passade på tillfället att inköpa dessa, i köpet ingick även ovanstående, för den blygsamma summan av 5 kr i  samband med det lokala bibliotekets utgallring för så där "en femtan" år sedan var att jag, troligen genom någon TV-serie om Romarriket, hade snappat upp att Marguerites  Yourcenars bok "Hadrianus minnen" nämnts i Nobelprissammanhang. 
Den har jag nu skickat efter på bokbörsen, efter att med stor behållning läst dessa "Souvenirs pieux"
dvs en inventering MY gjort av minnen om sin morssläkt, (belgisk) från 1300-talet och framåt!
Den andra boken i serien dvs dokumenten ovan lär handla om farssläkten som kommer från Norra Frankrike. 
÷

Jag har nu  på Bokbörsen skickat efter Hadrianus minnen

Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home