lördag, december 13, 2014

Terminsavslutning

Månadsskiftet november/december var för mig väldigt innehållsrikt
varför alla evenemang ännu ej blivit redovisade
Som t.ex
Föreläsningsföreningàs sista möte för säsongen
som handlade om "FADER GUNNAR"
dvs 
Gunnar Rosendahl, präst i Osby
Vi som växte upp i Skåne under 40-50-talen fick via press och radio
 ofta höra talas om denne karismatiske prästman.
Hans yngste som presenterar sig så här på nätet:
Jag heter Thomas Rosendal och håller föredrag om min far, Fader Gunnar, med rubriken "Fader Gunnar - min fader". Far, Gunnar Rosendal, var präst i Osby under nästan 30 år och beskrivs som "En banbrytare för kyrklig förnyelse". Han var mycket massmedial och medverkade i såväl TV som radion. Han höll föredrag över hela landet och samlade in pengar till sin kyrka "Gratia Dei".

Den teologiska delen avstår jag ifrån. Det finns mycket skrivet i ämnet och den finns många som gör ämnet mer rättvisa.

Det jag väljer att berätta om kan bara jag: mina personliga minnen av min fader. Jag visar en del bilder som jag kåserar kring. En del lyssnare känner igen händelser och nickar instämmande. I min berättelse ryms personer som: Påven Pius XII, president Truman, Anita Ekberg, Little Gerhard.

fick under tonåren ofta vara "assistent", dvs bära korset
 vid pappa Gunnars framträdanden
berättade humoristiskt och kärleksfullt 
om detta!
En bra avslutning inför ADVENT 

Etiketter: , ,

1 Reflektioner:

Anonymous kyrksyster skrev ...

Jag fick nåden att träffa fader Gunnar vid några tillfällen. En gång just på Gratia Dei. Han guidade mig o dåvarande pojkvännen runt och visade på små estetiska värden som att handdukarna i badrummet matchade kaklet.

Min far var mycket präglad av f Gunnar. Hade varit i Osby och träffat honom.

De äldre böckerna av honom har jag läst och läst om.

14 december, 2014 18:13  

Skicka en kommentar

<< Home