måndag, september 08, 2014

Modernisering

Jag har ju redan berättat om min rikliga äppelskörd.
MEN
Nu när Aroma och Lobo börjar mogna
saknar mängderna motstycke!

Varje förmiddag samlar jag upp den färska fallfrukten
skalar och skalar
Jag har ju samlat på mig ett försvarligt antal recept på
ÄPPLEKAKA
Favoriten har varit den jag kallat Pernilla Tunbergers 
(se länk skalar ovan)
 I går gjorde jag en ny variant på detta recept:
Annikas äppelsmulpaj:
4-5 äpplen i klyftor, i smord form
125 smör smälts *
1 1/4 dl socker, 2 dl vetemjöl  och 1/4 tsk bakpulver 
blandas och rörs ned i smöret
Klicka smeten över äpplena
200° i 30 minuter
* Den enda  egentliga skillnaden är detta med att SMÄLTA smöret.

Det blev ännu mumsigare! 

Etiketter:

1 Reflektioner:

Anonymous Äppelråttan skrev ...

Enklaste och godaste äppelpajen:
6-7 äpplen
2 dl vetemjöl
1 dl socker
Cirka 125 g smör
Skala, kärna ur och klyfta äpplena och lägg dom tätt i en form (behöver inte smörjas).
Blanda mjöl och socker och häll över äpplena. Skiva kallt smör med osthyvel och lägg skivorna så att de täcker mjöl- och sockerblandningen.
175 graders ugn 30-40 minuter (tills ytan fått fin färg).
God vaniljglass eller vispad grädde med lite vaniljsocker och kanel är gott till.

08 september, 2014 16:36  

Skicka en kommentar

<< Home