torsdag, april 11, 2013

Kulturutflykt 1

Kusinerna Ida och Lina passade på att vara i publiken
 när Mumfords & Sons var på turné i Köpenhamns i måndags.
 Farmor grep tillfället att få komma till Köpenhamn i angenämt sällskap

Tisdag förmiddag såg vi till att IDA fick göra sitt första besök i Glyptoteket.
Lina har ju varit där förut...
 Ida förtaldes i detalj om släkttraditionen:
"Ny Carlsberg Glyptotek visiterades alltid under mina barndoms besök i København. Fortfarande är det fritt inträde på söndagar, den dagen vi då hade till förfogande eftersom min far var köpman.
Min mor satte sig alltid att vila hos Vandmodern i Vinterhave 
 Lina fick vara stand-in för farmormor

Eftersom vi i höstas noggrant tog del av Tutankamonutställningen,
beslöt vi denna gång att ägna oss åt greker och romare.
(Avdelningen med franska impressionister var stängd inför en större utställning i höst) 

Den nya upptäckten att dessa statyer varit bjärt färgade väckte stort intresse.
Jag fäste mig särskilt vid denna KOURUS
där man ju blir upplyst om hur "det hele" startade.
Själva byggnaden uppfördes 1901-6
Sedan var det ju dags för lunch!

Etiketter: , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home