lördag, februari 09, 2013

Min första recitation

Därhemma ve 
Landet är Skåne, sjön Ringsjön, "Därhemma ve" närmast en bygd kring Löddeå,
 munarten min mors och "Fjeden" mina egna .
N.L.O.
I mitt sorterande av alla ärvda böcker hittar jag sällan just den jag söker
UTAN
ofta något helt annat. 
Denna gång denna diktsamling av N.L.O.
som förflyttar mig till 1944 då jag gick i tredje klass och vi hade börjat med ämnet
HEMBYGDSKUNSKAP
Utgiven ffg 1921, detta är tredje upplagan 1922

Jag fick i uppgift att lära mig denna dikt utantill och recitera den inför klassen
(Jag kan den nästan fortfarande utantill -  ämnar nu fräscha upp mig så jag kan göra om bedriften vid sommarkalaset!)

Gloslista:
fjeden             stegen (jfr fjät)
skammelen     tröskeln (jfr danska)
förveden         nyfiken

Etiketter: , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home