söndag, juli 15, 2012

Thielska galleriet:2

Eugène Jansson-utställningen omfattade fyra rum i fil längs framsidan. Sedan kunde man slinka in i en korridor och vidare in i ett litet rum några trappsteg ner
Där var ett porträtt av Hjalmar Söderberg
PÅ mottsatta sidan hängde 
ett kartotek.
Jag började bläddra
OCH
En fascinerande samling brev från alla tidens kulturpersonligheter i Skandinavien
Edvard Munck
Verner von Heidenstam
 Gustaf Fjæstad
Också en konstnär min pappa intresserade sig för - mycket för hans idrottsprestationer!
Ivar Arosenius
En av mina käraste"bilderböcker" under barndomen var Karl Asplunds biografi över Ivar Arosenius i serien Sveriges Allmänna konstförenings publikation XXXVII utg 1928!
Hugo Alfvén
och många många fler....
Jag tillbringade åtskillig tid i det här rummet innan jag kunde slita mig loss och gå vidare...

Läs den spännande fortsättningen!
PS När jag slår på Google på Hjalmar Söderberg får jag upp den här "gamla" bloggkommentaren av min bloggpal MINERVA!

Etiketter: ,

1 Reflektioner:

Anonymous Gustavq skrev ...

Vi som varit på Skagen gillar inte Hugo Alfven för han stal Kröyers fru.

19 juli, 2012 21:32  

Skicka en kommentar

<< Home