onsdag, maj 09, 2012

Sommarköket :1

Även om det inte är samma högsommar som vid Valborg, gör ju ljuset och grönskan att 
NU
känner man att snart är det midsommar!
Jag hade ju framtill 2008 en prenumeration på Allt om Mat. De startade 2000 en serie Sommarspecial, d.v.s. de samlade årligen "Den bästa sommarmaten" i  Allt om Mat.
Av de  inalles 8 exemplar som kom mig till del var nummer 1 BÄST! 
Jag hamnar numera alltid bland recepten där  när det ska bjudas på något gott!
EX
Auberginekräm från Mellanöstern
 Tid ca 15 min med mikrovågsugn eller drygt en timme med vanlig ugn!
Auberginekrämen är god till bröd eller som dipsås till grönsaker. Tahin är sesampasta och finns i hälsokostbutiker och vissa invandrarbutiker ( Jag har alltid en stor burk  hemma!)
Det här behövs till 450 g auberinekräm:

1 sror aubergine (400-450 g)
ca 1/2 dl pressad citron
1 dl tahin
2 vitlöksklyftor
1/2 tsk salt
3 krm mald spiskummin

Gör så här:
1. Auberginen bakas snabbast i mikrovågsugn. Picka skalet på flera ställen med en gaffel och lägg den i en stekpåse. Tillaga på full effekt 4 min på var sida.
I vanlig ugn i 200° knappt en timme i ugnssäker form.

2. Halvera auberginen och gröp ur köttet med en sked. Släng stjälkfästet.

3. Blanda köttet med citronsaft och tahin. Kör den i mixer eller matberedare om du  vill ha krämen riktigt slät. Smaka av med pressad vitlök, salt och spiskummin.
Krämen kan fövraras 3-4 dagar i kylskåp.

Tips:
Prova auberginkrämen som dip till rädisor. Skär ett par djupa snitt i rädisornas spetsiga ände. Lägg dem ett par timmar i vatten med istärningar. Då öppnar de sig litet spretigt och blir perfekta att ta upp auberginkrämen med.

Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home