måndag, april 04, 2011

Förkrigskvalitet

Ända sedan julkalaset 1985 har denna digra (6cm tjock!) utställningskatalog legat i bokhyllan intill min säng för "snar" genomgång!
 1985: Großausstellung Traum und Wirklichkeit. Wien 1870–1930
gestaltet von Hans Hollein; 
622.000 Besucher bedeuten Wiener Rekord
Två utav dem var moster Ebba och Dagny, faster Stinas lillasyster 
De gjorde många resor tillsammans
En bild från min 60-årsdag 1995:
Stina, hennes son kusin Hans och Dagny

Under punkten "En resa vi gjort" berättade de  (samma år 1985) om denna resa till Wien och förärade mig katalogen, som jag faktiskt bläddrat intresserat i åtkilliga gånger. Katalogen har 24 kapitel. Där berättas  på 800 sidor med åtskilliga illustrationer om:
Operetten Läderlappen, Otto Wagner, Gustav Mahler, Siegmund Freud, Wiener Werkstätte, Adolf Loos, Gustav Klimt, Egon Schiele, Oskar Kokoschka, Robert Musil, Karl Kraus, Ludwig Wittgenstein Max Reinhardt,Wozzek (Alban Berg) och mycket mera;

Det har ju inte blivit av...
MEN
Nu har den införlivats med projekt Europa 1880-1914

Etiketter: , ,

1 Reflektioner:

Anonymous Gustav skrev ...

Vilken bra bild av Stina, Hans och Dagny! Det är nästan som jag tagit den själv.
:)

04 april, 2011 06:43  

Skicka en kommentar

<< Home