söndag, oktober 17, 2010

Bijouterier

Födelsedagarna duggar tätt. Som ett led i min HIP-strategi köper jag inte nytt, utan sorterar fram presenter ur gömmorna. Mycket av det som var hopplöst "ute" på 70-talet blir ju plötsligt modernt.
Sedan gäller det ju att hitta sådant som går i stil med mottagaren - det som passar den ene kan ju bli helt fel hos en annan...
Här är en ensemble i bärnsten som jag själv haft stor glödje av som "lagom elegant" på -90-talet och dess dova färgskalor.
Armbandet är ett arv från moster Ebba. I hennes kvarlåtenskap fanns mycket bärnsten. Hon hade struma och enligt folktron var bärnsten bra för det!

"Plinius berättar år 79 efter Kristus att kvinnorna i norra Italien bar bärnstenspärlor mot struma…"

 Halsbandet köpte jag i Warszava 1991.

Här står jag på det återuppbyggda torget i Gamla st´an.
Zbigniew Schmidtchen, som var med som ciceron, till höger.
Han tipsade om att 1991 var bl.a. bärnsten prisvärt i Warszava.

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home