måndag, mars 01, 2010

Luther: Död eller levande

Så var det dags för besök i Väsby kyrka igen.
Min änkegranne Märta, som sjunger i kyrkokören, hade spanat in att Per Ragnar skulle komma och framföra sin dramadokumentär om Martin Luther, som bygger på hans bok med samma namn.
(En inledning till den studiecirkel om M. Luthers liv och lära som församlingen inbjuder till i vår)
Mellan de talade avsnitten spelades musik på orgeln - komponerad av Mattias Wager och nu spelad av Anna Christin Martinsson
Det märktes att Per Ragnar är Dramatenutbildad - även av dessa pauser gjorde han stor konst.
Under en timmes tid varvade han biografiska upplysningar om Martin Luther med gestaltning av hans liv och trosuppfattning, så annorlunda mot den villobild som ligger i den sekulariserade innebörden av metaforen Luther.

Men det visste jag ju redan efter att ha läst Munken som gjorde uppror av Allan Sandström i slutet av 80-talet!
Boken kom 1983 lagom till 500-årsjubileet av Martin Luthers födelse 10 oktober 1483 - man förstår varför han kristnades till Martin!
Kilroy was there!
Här är jag - och min syster med ryggen mot kameran - utanför Wartburg 24/9 1996...

Jag läste boken inför våra resor i det forna Östtyskland - i Martin Luthers och Bachs fotspår!
Vi var ju då bl.a. på Wartburg, som ju också genom operan Tannhäuser har anknytning till bloggen i förrgår!

Etiketter: , , ,

3 Reflektioner:

Anonymous en djefla man skrev ...

Det hade varit intressant att göra en Tysklandsresa i Luthers fotspår.

01 mars, 2010 18:40  
Blogger Cecilia N skrev ...

@ djefla mannen, det finns såna rundresor. Kolla annonser i Kyrkans Tidning.

Jag såg samma föreställning i höstas och blev lite besviken. Jag hade antagligen trott att det skulle bli mer teologi och predikningar.

Det är häftigt med Luther. En aldrig så trist lärobok kan blomma ut några rader - då är det Luthercitat. Han kunde använda språket!

Kursen om Luther kan konkurrera med hebreiskan om titeln Intressantaste Kursen.

01 mars, 2010 21:10  
Blogger den blyga skrev ...

@dejfla man:... en Tysklandsresa i Luthers fotspår
Varför inte?!
Vi brukade snubbla förbi litet Bachtillhåll också.
@Cecilia N: Jag har aldrig varit så mycket för kurser och gruppresor - jag brukar skaffa mig en bok. Den jag nämnde i inlägget: Munken som gjorde uppror var en genomgripande upplevelse. Särskilt L.:s bedrift att, fången på Wartburg, översätta Nya Testamentet till en högtyska som inte FANNS före honom! För att inte tala om hans musikalitet och psalmdiktning...

04 mars, 2010 07:07  

Skicka en kommentar

<< Home