tisdag, februari 09, 2010

Mitt läsande

Sommaren 2006 var det ett bloggupprop där man skulle lista sina 10 största läsupplevelser. Jag passade, förklarade i ett inlägg den 31 mars 2007 min oförmåga.

Sedan har föga hänt på denna front.
MEN
Nu när jag går längs det snart isbelagda sundet har jag börjat få flow:

Samtidigt som jag successivt listar mina 100 mest minnesvärda läsupplevelser, har jag parallellt försökt erinra mig hur det en gång började. Under arbetet med de 100 har jag ju förstått att vissa böcker har jag läst alldeles för tidigt för att rätt kunna uppskatta den litterära kvaliten, samtidigt som jag blivit nyfiken på hur jag som 75-årig ser på mina barnsliga preferenser.

Därför har jag sammanställt en lista på de tio största initiala läsupplevelserna som jag minns dem på distans:

I kronologisk ordning:
1. Djungelboken av Rudyard Kipling
2. Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf
3. De tre musketörerna (+ Myladys Son och Vicomte de Bragelonne) av Alexander Dumas d.ä.
4. Greven av Monte Christo dito
5. Den röda nejlikan av baronessan Orczy
6. Karl May om Winnitou,Old Shatterhand och Old Surehand
7. Flickan i frack av Hjalmar Bergman
8. Den lilla damen i det stora huset av Jack London (+ åtskilliga fler av samme förf)
9 Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf
10.Röde Orm av Frans G. Bengtsson
OCH
beslutat läsa om dem.
Starten har ju redan gått med Djungelboken

Etiketter:

4 Reflektioner:

Anonymous Ökenråttan skrev ...

Ja, Djungelboken var även min första stora läsupplevelse. Jag låg i min överslaf i familjesommarhuset med en burk karamellsmulor och läste och läste och läste medan fastrar och mostrar och andra tjatade om att jag skulle gå ut i friska luften. Trista typer. Jorden runt på 80 dagar läste jag samma sommar. SÅ bra den också.

09 februari, 2010 10:36  
Blogger den blyga skrev ...

Jag har redan upptäckt att det är många läsupplevelser som trillat ner i ett "mörkt hål" - men vid denna inventering gör sig påminda.
Jorden runt... är en
Nalle Puh, Daddy Longlegs (den första bok jag läste på engelska), Alice in Wonderland...
och så ska man få tid att läsa NYA böcker oxå!
Ingen rast, ingen ro
SLIT och SLÄP
MEN
Tack och lov för litteraturen!

09 februari, 2010 15:20  
Anonymous Barnbarn Stina skrev ...

Hm, kan inte sådant där vara lite farligt? Nu verkar det ju som om du läst en del erkänt välskrivna klassiker, men själv blir jag alltför oftast besviken när jag läser eller tittar om på saker från min tidiga barndom. Att till exempel Emils pappa, Skorpans låtsasfarfar och Paradis-Oskar är SAMMA PERSON. Magin flagnar ...

11 februari, 2010 21:28  
Anonymous en djefla man skrev ...

Åsa Nelvin: De vita björnarna
Astrid Lindgren: Bröderna Lejonhjärta
Tolkien: Sagan om ringen
Heinrich Böll: En clowns åsikter
Göran Tunström: Juloratoriet
Eyvind Johnson: Strändernas svall
Harry Martinson: Nässlorna blomma
Tor Åge Bringsværd: Djingis Khan-böckerna
... vad jag kommer på nu.

Länge sen jag blev knockad av en bok. Skulle vara kul att ta upp nåt där man glömmer all analys, all betraktelse av hantverk och form.

11 februari, 2010 21:31  

Skicka en kommentar

<< Home