fredag, januari 09, 2009

Instämmer

Lättnadens suck
Hav tack, nu är julhelgen över,
nu är kitschet och stökandet slut.
Allt skräpet som ingen behöver
kan lämpligen kastas ut.
Tomten är rimligen borta,
änglarnas tid är förbi.
Även skinkan skall komma till korta
och förgätet skall glöggslisket bli.
Låt vila de snasktrötta magarna,
låt arbetets liv kännas stort!
Pris vare de söckniga dagarna
då någonting vettigt blir gjort!
Alf Henriksson
Rim & Reson 1995


AHS hemsida kan man varje vecka få sig en aktuell vers av AH
Denna veckas:
Anrop
Fikonalund, o fikonalund,
varsnar du våren än?

Spelar min källa, sjunger min gök,
gråter min lille vän?

Långt långt nordan i Nifelhem
susar den risiga gran.

Där nöp oss frosten i tusen år,
och dock blir jag aldrig van.

Fikonalund, o fikonalund,
låt upp din famn för min trånad!

Rocken tynger och yllet sticks,
det är januari månad.

1 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Tyngande rockar slipper man ju numera. Men jag kommer ihåg hur trött jag blev i axlarna av de gammeldags yllerockar jag sprang omkring i under gymnasietiden.

09 januari, 2009 23:12  

Skicka en kommentar

<< Home